Amphia Pijnbestrijding Bevalling

Pijnbestrijding

Pijn hoort bij een bevalling en is een normaal verschijnsel. De duur en de ernst van de pijn tijdens een bevalling, wisselen per persoon en per bevalling. Meestal neemt de pijn toe naarmate de ontsluiting vordert.

Ademhalings- en ontspanningsoefeningen

Ademhalings- en ontspanningsoefeningen kunnen helpen de weeën op te vangen. Deze kunt u al tijdens de zwangerschap in verschillende cursussen leren. Door geconcentreerd weeën ‘weg te zuchten’ komt u in een ritme waarbij het lichaam zelf stoffen aanmaakt die een pijnstillend effect hebben, genaamd endorfine. Deze endorfine zorgt ervoor dat de pijn te verdragen is.

Toch komt het voor dat vrouwen de pijn ondraaglijk vinden. Uitputting, angst of spanning kunnen hierbij een rol spelen. Een warme douche of een warm bad, massage of een andere houding kan dan vaak helpen, maar toch kan de pijn soms ondraaglijk zijn.

Kiezen voor pijnbestrijding

Om de vicieuze cirkel van pijn en niet kunnen ontspannen te doorbreken, kan de pijn met medicijnen worden onderdrukt. Pijnbestrijding kan alleen in het ziekenhuis plaatsvinden, onder begeleiding van de gynaecoloog. Hieronder kunt u de verschillende methoden van pijnbestrijding in het ziekenhuis bekijken. Leest u alles nauwkeurig door, zodat u weet wat de mogelijkheden zijn en welke voor- en nadelen de soort pijnbestrijding met zich mee brengt.

Meer informatie over pijnbestrijding

Voor meer informatie over pijnbestrijding in Amphia Ziekenhuis verwijzen wij graag naar de folder ‘pijnstilling in het Amphia Ziekenhuis‘. Tevens kunt u de folder ‘Hoe ga je om met pijn?‘ van de Verloskundige doornemen.

Ook is er informatie op internet te vinden over pijn tijdens de bevalling, bijvoorbeeld via Zorgwijzer. Daarbij moet gezegd worden dat steriele waterinjecties nog niet worden gegeven, aangezien deze nog niet officieel goedgekeurd zijn door de overheid.

E-CONSULT