Voedingsdeskundige Breda

Voedingsdeskundig advies

De baby groeit, je borsten worden voller en je lichaam wordt ronder. Het is aan je te zien dat er kilo’s bij komen. Voor de meeste vrouwen is een gewichtstoename van zo’n 10 tot 14 kilo tijdens de zwangerschap gebruikelijk. Hoeveel je aankomt, hangt voor een groot deel af van wat je woog vóór je zwangerschap. Was jij slank voordat je de positieve zwangerschapstest in je handen had? Dan kom je gemiddeld wat meer aan dan als je voor de zwangerschap iets zwaarder was. Dit heeft te maken met het laagje vet dat Moeder Natuur voor je geregeld heeft. Die vetvoorraad is je energiereserve. Bijvoorbeeld om borstvoeding te kunnen geven.

Als je voor de zwangerschap ondergewicht had, maakt je lichaam nu extra vetreserves aan. Als je voor de zwangerschap overgewicht had, maakt je lichaam minder vet aan omdat je al een voorraadje hebt. Daarnaast spelen ook andere factoren een rol. Zo zal je gewicht bijvoorbeeld meer stijgen als je tijdens je zwangerschap een hoge bloeddruk hebt en je veel vocht vasthoudt.

Hierdoor weeg je meer tijdens je zwangerschap

De groeiende baby in je buik zorgt dat je gewicht stijgt tijdens je zwangerschap. Daarnaast maakt je lichaam ook extra bloed aan, sla je wat meer vet op en neemt je gewicht toe door je groeiende baarmoeder, placenta en de hoeveelheid vruchtwater. In onderstaand overzicht zie je hoe extra kilo’s aan het einde van de zwangerschap over je lichaam verdeeld zijn:

 

  • Baby: 3,5 kilo
  • Vruchtwater: 2 kilo
  • Placenta en de groei van je baarmoeder: 1,5 kilo
  • Extra bloed: 2 kilo
  • Extra borstweefsel: 0,5 kilo
  • Extra vetweefsel (reserve om borstvoeding te geven): 3 kilo

Niet vergeten: elk lichaam is anders. En dat je lichaam verandert is heel normaal. Wees trots op je lichaam, waarin een mini-mensje groeit! Voor de groeiende baby in je buik en de aanmaak van bijvoorbeeld extra bloed, vruchtwater en borstweefsel hoef je niet “voor 2” te eten. Wel heb je van sommige producten net iets meer nodig en kun je je lichaam helpen door vooral gezond te eten.

Voor meer advies of een afspraak met een voedingsdeskundige kan je ook terecht bij : Zohealthy Leefstijl & preventie

E-CONSULT